Икона пророка захарии и праведной елисаветы. Икона Святые пророк Захария и праведная Елизавета. Жития пророка Захарии и праведной Елисаветы

Захария Праведный (+ кон. I в. до н.э. — нач. I в. н.э.), пророк, отец Иоанна Предтечи. Память 5 сентября (18 сентября).
Елисавета Праведная (+ кон. I в. до н.э. — нач. I в. н.э.), мать Иоанна Предтечи. Память 5 сентября (18 сентября).

Святой пророк Захария и святая праведная Елисавета были родителями святого Иоанна Крестителя. Они происходили из рода Ааронова: святой Захария, сын Варахии, был священником в Иерусалимском храме, а святая Елисавета была сестрой святой Анны. Праведные супруги, «поступая по всем заповедям Господним беспорочно» (Лк. 1, 5 — 25), страдали неплодием, что считалось в ветхозаветные времена великим наказанием Божиим. Однажды во время служения в храме святой Захария получил весть от Ангела, что его престарелая жена родит ему сына, который «будет велик пред Господом» (Лк. 1, 15) и «предъидет пред Ним в духе и силе Илии» (Лк. 1, 17). Захария усомнился в возможности исполнения этого предсказания и был за маловерие наказан немотой. Когда у праведной Елисаветы родился сын, она по внушению Святого Духа объявила, что назовет младенца Иоанном, хотя раньше в их роду такое имя никому не давали. Спросили праведного Захарию, и он также написал на дощечке имя Иоанн. Тотчас к нему возвратился дар речи, и он, исполнившись Святого Духа, стал пророчествовать о своем сыне как Предтече Господа.

Когда нечестивый царь Ирод услышал от волхвов о родившемся Мессии, он решил избить в Вифлееме и его окрестностях всех младенцев в возрасте до 2-х лет, надеясь, что в их числе будет и родившийся Мессия. Ирод хорошо знал о необычном рождении пророка Иоанна и хотел убить его, опасаясь, что он и есть Царь Иудейский. Но праведная Елисавета укрылась вместе с младенцем в горах. Убийцы повсюду искали Иоанна. Праведная Елисавета, увидев преследователей, со слезами стала молить Бога о спасении, и тотчас расступившаяся гора укрыла ее вместе с младенцем от погони. В эти бедственные дни святой Захария исполнял свою чреду служения в Иерусалимском храме. Воины, посланные Иродом, тщетно пытались узнать у него, где находится его сын. Тогда, по повелению Ирода, они убили святого пророка, заколов его между жертвенником и алтарем (Мф. 23, 35). Праведная Елисавета скончалась через 40 дней после своего супруга, а святой Иоанн, хранимый Господом, пребывал в пустыне до дня своего явления израильскому народу.

Елисавета Праведная происходила из рода Аарона (Лк 1:5), носившая имя своей прародительницы (Исх 6:23). Брак Елисаветы со священником Захарией из чреды Авии долгое время оставался бездетным, пока Бог не обещал ее мужу рождение сына Иоанна, будущего Крестителя. Елисавета была родственницей Богородицы, которой ангел при благовещении указывает на то, что Елисавете в старости суждено стать матерью. Мария, услышав это, спешит «в нагорную страну», где живет Елисавета, и при встрече узнает, что Елисавета носит во чреве младенца. В свою очередь Елисавета, по вдохновению от Бога, подтверждает Марии, что «совершится сказанное ей от Господа». Три месяца Мария гостит у Елисаветы, находя в общении со своей старшей родственницей наилучшие условия для того, чтобы внутренне осознать и воспринять то потрясающее событие, которое вошло в ее жизнь (Лк 1:5-56).

Царь Ирод хорошо знал о необычном рождении пророка Иоанна и хотел убить его, опасаясь, что он и есть Царь Иудейский. Но праведная Елисавета укрылась вместе с младенцем в горах. Убийцы повсюду искали Иоанна. Праведная Елисавета, увидев преследователей, со слезами стала молить Бога о спасении, и тотчас расступившаяся гора укрыла ее вместе с младенцем от погони. В эти бедственные дни святой Захария исполнял свою чреду служения в Иерусалимском храме. Воины, посланные Иродом, тщетно пытались узнать у него, где находится его сын. Тогда, по повелению Ирода, они убили святого пророка, заколов его между жертвенником и алтарем (Мф. 23, 35). Праведная Елисавета скончалась через 40 дней после своего супруга.

Кондак 1

Избраннии от рода Ааронова, рождшии Иоанна богохвальнаго, Предтечею и Крестителем Господним предуготованным быти, святии и праведнии Захарие и Елисавето! Яко имущии дерзновение ко Господу, предстательством вашим от всяких нас бед свободите, взывающих вам: Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии воистину явистеся, святии Захарие и Елисавето, от юности вашея всеми добродетельми украшении и непорочно житие свое вкупе пожившии, ему же чудящеся, зовем вам гласы хвалебными сице: Радуйтеся, рода Аронова славное прозябение. Радуйтеся, благочестивых родителей светлое украшение. Радуйтеся, душевныя и телесныя чистоты рачителие. Радуйтеся, заповедей Божиих ревностнии хранителие. Радуйтеся, супрузи праведнии, Богом предъизбраннии. Радуйтеся, на трапезу небесную Господом призваннии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 2

Видев Отец Небесный с высоты славы Своея, яко житие ваше, святии и праведнии Захарие и Елисавето, благочестиво и свято бысть, благослови от отрасли вашея святыя произрасти честному и славному плоду – Иоанну, во еже быти ему пророком, Предтечею и Крестителем Сыну Своему возлюбленному Иисусу Христу, Ему же хвалу воздаем: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом Божественным свыше направленный Архангел Гавриил предсташе тебе, иерее Захарие, вшедшему покадити во святилище и служащему по чину чреды своея. Зрящи же вестника небеснаго, одесную алтаря кадильнаго стоящаго, страх велий объяше тя, обаче посланник Божий рече ти: «Не бойся, Захарие». Мы же, милостию Божиею к семейству твоему умиленные, вопием: Радуйтеся, целомудреннаго жития крепкое охранение. Радуйтеся, грехов и страстей непреложное одоление. Радуйтеся, благодатию Божиею щедро осененнии. Радуйтеся, зрящие на небе тайны сокровенныя. Радуйтеся, яко ангели бесплотнии, на земли пожившии. Радуйтеся, чистоту телесную в житии своем сохранившии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 3

Сила неизреченная милосердия Божия на вас, святии, открыся, ибо видя праведность хождения вашего пред лицем Божиим, посла вам Господь велие утешение в старости, да поете Ему верно: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй повеление от Господа утешити тя, святе Захарие, возвести ти ангел Божий, яко молитва твоя благоприятна есть Богу и внимая ей, милость ти дарует Бог: благословляше бо супружницу твою Елисавету, узы неплодства ея разрешая, да родит сына, соименнаго благодати Иоанна. Тем же приимите от нас песнь сию: Радуйтеся, житием своим Богу угодившии. Радуйтеся, свято пред Ним неизменно ходившии. Радуйтеся, яко в молитвах своих ко Творцу возвышалися есте. Радуйтеся, яко словом Господним всегда утешалися есте. Радуйтеся, вся надежды своя на Творца возлагавшии. Радуйтеся, в своих добрых делах утомления не знавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 4

Бурею мирскаго жития не одоленный, сын ваш, святии Захарие и Елисавето, велик пред Господем будет, не токмо телом, но и духом, рече Ангел Господень, ибо своим рождеством той принесет в мир велию радость, яко мнози возрадуются рождению его, восхваляя Творца: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще дивныя глаголы о сыне своем, яко той велиим пророком и постником наречется, и еще от чрева матери своея исполнится Духа Свята и мнози от сыновей Израильских его ради обратятся ко истинному Богу, ибо надлежит ему быти Предтечею Христовым в духе и силе пророка Илии и приуготовити народы ко принятию Спасителя, зело поражен и удивлен бысть Захария, не решаяся реченному Ангелом веровати. Мы же, словесам ангельским внимая, вопием вам сице: Радуйтеся, стяжавшии милость Творца превеликую. Радуйтеся, языкам принесшии радость великую. Радуйтеся, седины свои славою покрывшии. Радуйтеся, наград на небе себя не лишившии. Радуйтеся, милосердному Господу во всем уподоблявшиеся. Радуйтеся, Триединому Богу всегда поклонявшиеся. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 5

Бога точию бояйся, рече ангел Господень Захарии: Аз есмь Гавриил, предстояй пред Богом и посланный благовестити тебе все сие, обаче за то, что ты не уверовал еси словесам моим, будеши немым и не промолвиши ни единаго слова дондеже всему реченному мною надлежит исполнитися по воле великаго Бога, Коему славу пою: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше людие бывшии в церкви Господней, умедлившу Захария во алтари, зело дивляхуся сему, изшедшу же ему к ним и не могущу глаголати, но токмо помавающу, разумеша вси, яко бысть ему видение во алтари. Мы же, прославляя дивнаго в чудесех Своих Господа, глаголем вам сице: Радуйтеся, яко сила Божия на вас совершися. Радуйтеся, яко воля Божия непреложно на вас сотворися. Радуйтеся, яко милость Творца с преизбытком на вас излияся. Радуйтеся, яко радость велия вам щедро Творцем даровася. Радуйтеся, яко вы возвеличены быша дланию святою. Радуйтеся, яко вы всем пример подаете собою. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 6

Словес Господних, ангелом возвещенных, сбытие видяще, возрадовася зело Елисавета, ибо зачне сына своего и таяшеся месяц пять, глаголющи: яко тако сотвори мне Господь во дни, в няже призре отъяти поношение мое в человецех, да пою Ему хвалу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия обильно благодать Божия в Елисавете святей, егда исполнися Духа Свята и возопи гласом велиим Деве Марии: «Благословенна Ты в женах и благословен плод чрева Твоего! И откуду мне сие, яко прииде Мати Господа моего ко мне!». Чадо же ее взыграся во чреве радощами пришествию Матери Божией. Да и на нас сниде благодать Святаго Духа, вопиющих радощами сице: Радуйтеся, Духом Святым позлащеннии. Радуйтеся, благодатию щедро Творцем осененнии. Радуйтеся, чадо великое свято зачавшии. Радуйтеся, радость отцовства и материнства от Бога познавшии. Радуйтеся, Матери Божией сродницы всечестнии. Радуйтеся, воплотившагося Сына Божия раби преблагии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 7

Хотящу людем возвестити от ангела пронареченное имя сына своего Иоанна, святе Захарие, по рождестве его написа е и абие отверзошася язык и уста твоя, и глаголаше паки, благословя Бога и поя Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новую подаяй благодать тебе Господь, праведне Захарие, Духом Святым насыти тя, воеже пророчествовати ти, глаголя: «Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем Своим и воздвиже рог спасения нам, в дому Давида отрока Своего, якоже глагола усты святых сущих от века пророк Его и ты, отроча, пророк Вышняго наречешися, предъидеши бо пред лицем Господним, уготовати пути Его». Мы же, пророчеству твоему внимая, чрез вас, праведницы Божии, восхваляем Господа, воспевая вам похвалы сии: Радуйтеся, отроча святое в мир родившии. Радуйтеся, рождеством сим радость миру возвестившии. Радуйтеся, восхвалившии Бога безмерно. Радуйтеся, служившии Господу верно. Радуйтеся, вся Законы Его исполнявшии. Радуйтеся, себя в чистоте сохранявшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 8

Странное чудо бысть окрест живущим людем, егда слышаху о преславнем и чуднем рождестве чада вашего, святии и праведнии Захарие и Елисавето, и со удивлением глаголаху в себе: «Что убо отроча сие будет?». Мы же, преславному рождеству Предтечи и Крестителя Господня радующеся, Господу взываем: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси смущением велиим исполнен, пророче Божий Захарие, зря Пресвятую Деву Марию с Богомладенцем ко храму пришедшую и на месте нечистых жен пред дверьми храма ставшую, очищения законнаго просити хотящую. Ведуще бо Ю во Святая Святых тобою, по внушению Божию, введенную и тамо воспитанную и духом уразумев, яко сия Матерь есть Дева Чистая и по рождестве, постави Ю сего ради на месте девиц, идеже женам имущим мужа стояти не подобаше. Мы же, восхваляя с тобою Деву Чистую, с любовию и умилением вопием: Радуйтеся, Матери Божией славу воздавшии. Радуйтеся, купно со всеми Ея восхвалявшии. Радуйтеся, Бога пришествие в мир ожидавшии. Радуйтеся, чистою молитвою Творца ублажавшии. Радуйтеся, Ликом Младенца Христа услажденнии. Радуйтеся, в Царствие Божие Ним возведеннии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 9

Вси Ангели и святых лики радовахуся радостию велиею, егда ты, святе Захарие, на руце свои праведнии, умилися сердцем и со страхом Божиим, приял еси Богомладенца, и яко Творцу и Богу, возвал еси Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не довлеет к достойному прославлению дивнаго жития вашего, святии и праведнии Захарие и Елисавето, несть бо возможно исповести и исчести вся моления и пощения ваша, вся слезы и воздыхания ваша яже к Богу. Приимите от нас, любовию к вам подвизаемых, малыя похвалы сия: Радуйтеся, Духа Святаго сосуди от века избраннии. Радуйтеся, руце своя простираху к Творцу в уповании. Радуйтеся, Пресвятыя Троицы угодницы вернии. Радуйтеся, к Богу дорогу нашедшии в тернии. Радуйтеся, трудами своими спасение стяжавшии. Радуйтеся, на Господа токмо во всем уповавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 10

Спасения чаду своему хотяще, поят мати чадо свое и бежаху с ним в горы от злочестиваго детоубийцы Ирода, той бо посла в Вифлеем воинов, да избиют вся младенцы, приказа умертвити и чадо ваше, блаженнии Захарие и Елисавето. Мы же, Господу, хранящему избранныя Своя от руки нечестиваго, с любовию глаголем: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною заступления от настигавших убийц бысть тебе Господь, праведная Елисавето, егда по молению твоему: «Гора Божия, приими мать с сыном!», повеле горе каменней тотчас расступитися и заключити тебе с чадом в себе. Спасению вашему со слезами радуяся, вопием вам сице: Радуйтеся, Господом на всех путях хранимии. Радуйтеся, рукою Божиею по жизни сей водимии. Радуйтеся, любовь к Творцу в себе носившии. Радуйтеся, нетленный плод в раю вкусившии. Радуйтеся, за правду Божию пострадавшии. Радуйтеся, быти с Богом возжелавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 11

Пение молебное Господу Богу приносил еси, святый и праведный Захарие, егда воини зверонравнаго Ирода приидоша к тебе с повелением отдати им сына твоего. Ты же отвечал еси им: «Аз служу ныне Господу Богу Израилеву и не вем идеже есть сын мой!», укрепляющему тебя Богу вопияй: Аллилуиа.

Икос 11

Света небеснаго исполнися храм Господень, праведне Захарие, егда вопрошающим тя воином рекл еси: «Тело мое убиете, душу же мою восприимет Господь!» Бывшу же тебе убиту между церковию и алтарем, якоже повеле Ирод, пролиявшаяся кровь твоя святая сгустися на мраморе и отверде во свидетельство и вечное осуждение Иродово. Мы же, мученическую кончину твою прославляя, воспеваем гласами хвалебными: Радуйтеся, души Творцу посвятившии. Радуйтеся, в святости их сохранившии. Радуйтеся, славою небесною от Бога венчаннии. Радуйтеся, в радость Господа своего войти призваннии. Радуйтеся, яко пищу нетленную ныне вкушаете. Радуйтеся, яко Бога за нас присно вы умоляете.

Кондак 12

Божественная благодать явися на тебе, праведная Елисавето, и неизреченное чудо дивно открыся, егда бо в горе, укрывшей тя со чадом, Божиим повелением устроися пещера, открыся источник водный и над пещерою финикс произрасте, подавая плоды своя во изобилии. Таковому благоволению Божиему радуяся, ты пела еси Ему с чадом своим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще радостную песнь хвалы и благодарения Господу, по истечении сорока дний по убиении праведнаго Захарии, душу свою предаде Творцу своему святая Елисавета и с супругом своим на небеси соединися. Прославляя праведное житие ваше, святии Захарие и Елисавето, усердно молим вас услышати хвалебное пение наше: Радуйтеся, яко в вере святей вы есте утверждение. Радуйтеся, яко наше от бед вы есте ограждение. Радуйтеся, яко нас от скорбей присно вы защищаете. Радуйтеся, яко страсти телесныя в нас укрощаете. Радуйтеся, благочестивым супругом вы есте покровителие мудрии. Радуйтеся, чадом нашим вы есте воспитателие добрии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 13

О, святии и праведнии Захарие и Елисавето! Молим вас со усердием и любовию: испросите нам у Господа нашего в жизни сей в вере и добродетелех утверждение, от скорбей и напастей избавление, прегрешений наших прощение, да сподобимся и мы Царствие Небесное наследовати и вечно воспевати Богу: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.

Сей кондак читается трижды. Затем икос 1 и кондак 1.

Молитва

О велиции Христовы праведницы, святии Захарие и Елисавето! К вам прибегаем и вам молимся с великим упованием: принесите за нас грешных святыя молитвы ваша ко Господу да пошлет вся благопотребная душам и телесем нашим, веру праву, любовь нелицемерну, в добрых делех преуспеяние, душам и телесем здравие и вечное спасение. Не презрите молитв наших, со умилением вам возносимых, но будите нам предстателие ко Господу да сподобимся помощию вашею спасение вечное получити, Царствие Небесное унаследовати и вкупе с вами и всеми святыми славословити неизреченное человеколюбие Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице покланяемаго Бога, во веки веков. Аминь.

Тропарь святому Захарии

глас 4

Священства одеждею обложен премудре, по Закону Божию всесожжения приятна священнолепно приносил еси, Захарие, и был еси светильник и зритель тайных, знамения в тебе благодати нося явственно всемудре: и мечем убиен быв в храме Божии, Христов пророче с Предтечею моли, спастися душам нашим.

Кондак святому Захарии

глас 3

Пророк днесь и священник Вышняго, Захариа предложи, Предтечев родитель, трапезу своея памяти, верныя питая, питие бо правды всем растворив: сего ради скончавается, яко Божественный таинник Божия благодати.

Кондак святей Елисавете

глас 4

Яко луна полна, свет правды от мысленного солнца Мессии прияла еси, и во всех заповедех Господних с Захарием ходила еси Боговозлюбленная Елисавето: достойными убо тя песньми ублажающе, всещедраго света просвещающаго всех Господа величаем.

Жития пророка Захарии и праведной Елисаветы

Свя-той про-рок За-ха-рия и свя-тая пра-вед-ная Ели-са-ве-та бы-ли ро-ди-те-ля-ми свя-то-го Про-ро-ка, Пред-те-чи и Кре-сти-те-ля Гос-под-ня Иоан-на. Они про-ис-хо-ди-ли из ро-да Ааро-но-ва: свя-той За-ха-рия, сын Вара-хии, был свя-щен-ни-ком в Иеру-са-лим-ском хра-ме, а свя-тая Ели-са-ве-та бы-ла сест-рой свя-той Ан-ны, ма-те-ри Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы. Пра-вед-ные су-пру-ги, "по-сту-пая по всем за-по-ве-дям Гос-под-ним бес-по-роч-но" (), стра-да-ли непло-ди-ем, что счи-та-лось в вет-хо-за-вет-ные вре-ме-на ве-ли-ким на-ка-за-ни-ем Бо-жи-им. Од-на-жды во вре-мя слу-же-ния в хра-ме свя-той За-ха-рия по-лу-чил весть от Ан-ге-ла, что его пре-ста-ре-лая же-на ро-дит ему сы-на, ко-то-рый "бу-дет ве-лик пред Гос-по-дом" () и "предъ-и-дет пред Ним в ду-хе и си-ле Илии" (). За-ха-рия усо-мнил-ся в воз-мож-но-сти ис-пол-не-ния это-го пред-ска-за-ния и был за ма-ло-ве-рие на-ка-зан немо-той. Ко-гда у пра-вед-ной Ели-са-ве-ты ро-дил-ся сын, она по вну-ше-нию Свя-то-го Ду-ха объ-яви-ла, что на-зо-вет мла-ден-ца Иоан-ном, хо-тя рань-ше в их ро-ду та-кое имя ни-ко-му не да-ва-ли. Спро-си-ли пра-вед-но-го За-ха-рию, и он так-же на-пи-сал на до-щеч-ке имя Иоанн. Тот-час к нему воз-вра-тил-ся дар ре-чи, и он, ис-пол-нив-шись Свя-то-го Ду-ха, стал про-ро-че-ство-вать о сво-ем сыне как Пред-те-че Гос-по-да.

Ко-гда нече-сти-вый царь Ирод услы-шал от волх-вов о ро-див-шем-ся Мес-сии, он ре-шил из-бить в Виф-ле-е-ме и его окрест-но-стях всех мла-ден-цев в воз-расте до 2-х лет, на-де-ясь, что в их чис-ле бу-дет и ро-див-ший-ся Мес-сия. Ирод хо-ро-шо знал о необыч-ном рож-де-нии про-ро-ка Иоан-на и хо-тел убить его, опа-са-ясь, что он и есть Царь Иудей-ский. Но пра-вед-ная Ели-са-ве-та укры-лась вме-сте с мла-ден-цем в го-рах. Убий-цы по-всю-ду ис-ка-ли Иоан-на. Пра-вед-ная Ели-са-ве-та, уви-дев пре-сле-до-ва-те-лей, со сле-за-ми ста-ла мо-лить Бо-га о спа-се-нии, и тот-час рас-сту-пив-ша-я-ся го-ра укры-ла ее вме-сте с мла-ден-цем от по-го-ни. В эти бед-ствен-ные дни свя-той За-ха-рия ис-пол-нял свою чре-ду слу-же-ния в Иеру-са-лим-ском хра-ме. Во-и-ны, по-слан-ные Иро-дом, тщет-но пы-та-лись узнать у него, где на-хо-дит-ся его сын. То-гда по по-ве-ле-нию Иро-да они уби-ли свя-то-го про-ро-ка, за-ко-лов его меж-ду жерт-вен-ни-ком и ал-та-рем (). Пра-вед-ная Ели-са-ве-та скон-ча-лась через 40 дней по-сле сво-е-го су-пру-га, а свя-той Иоанн, хра-ни-мый Гос-по-дом, пре-бы-вал в пу-стыне до дня сво-е-го яв-ле-ния из-ра-иль-ско-му на-ро-ду.

См. так-же: " " в из-ло-же-нии свт. Ди-мит-рия Ро-стов-ско-го.

Молитвы

Тропарь пророку Захарии и праведной Елисавете, родителям Иоанна Предтечи

Пра́ведных твои́х Заха́рии и Елисаве́ты,/ Го́споди, па́мять пра́зднующе,/ те́ми мо́лим Тя:// спаси́ ду́ши на́ша.

Перевод: Праведников твоих Захарии и Елисаветы, Господи, память празднуя, вместе с ними молим Тебя: «Спаси души наши».

Тропарь пророку Захарии, отцу Иоанна Предтечи

Свяще́нства оде́ждею обложе́н, прему́дре,/ по зако́ну Бо́жию всесожже́ния прия́тна священноле́пно приноси́л еси́, Заха́рие,/ и бы́л еси́ свети́льник и зри́тель та́йных,/ зна́мения в тебе́ благода́ти нося́ я́вственно, всему́дре,/ и, мече́м убие́н бы́в в хра́ме Бо́жии,/ Христо́в проро́че, с Предте́чею моли́// спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Священством облеченный, премудрый, по закону Божию ты, достойно святыни, приносил богоприятные , Захария, и был светильником и зрителем таинств, явно нося в себе , всемудрый, и был убит мечом в храме Божием, Христов , с Предтечей моли о спасении душ наших.

Кондак пророку Захарии, отцу Иоанна Предтечи

Проро́к дне́сь и свяще́нник Вы́шняго,/ Заха́рия предложи́, Предте́чев роди́тель,/ трапе́зу своея́ па́мяти,/ ве́рныя пита́я, питие́ бо пра́вды все́м раствори́в,/ сего́ ра́ди скончава́ется,// я́ко боже́ственный таи́нник Бо́жия благода́ти.

Перевод: Сегодня пророк и священник Всевышнего, Захария - родитель Предтечи, приготовил трапезу в свою память, питающую верующих, ибо, смешав напиток истины () для всех, потому он и упокоился, как священный тайнослужитель Божией благодати.

Кондак праведной Елисавете, матери Иоанна Предтечи

Яко луна́ полна́,/ свет пра́вды от мы́сленнаго Со́лнца, Месси́и, прия́ла еси́/ и во всех за́поведех Госпо́дних с Заха́рией ходи́ла еси́,/ боговозлю́бленная Елисове́то./ Досто́йными у́бо тя пе́сньми ублажа́юще,/ всеще́драго Све́та, просвеща́ющаго всех,// Го́спода велича́ем.

Перевод: Как полная луна, ты озарилась светом истины от духовного Солнца, Мессии, и все заповеди Господни с Захарией исполняла, боговозлюбленная Елизавета. По достоинству тебя молитвенными песнопениями прославляя, всещедрый Свет, просвещающий всех (), Господа величаем.

Молитва пророку Захарии и праведной Елисавете, родителям Иоанна Предтечи

Бо́же святы́й и во святы́х почива́яй, трисвяты́м гла́сом на небеси́ от а́нгел воспева́емый, на земли́ от челове́к во святы́х Свои́х хвали́мый, да́вый Святы́м Твои́м Ду́хом коему́ждо благода́ть по ме́ре дарова́ния Христо́ва, и то́ю поста́вивый Це́ркви Твое́й Святе́й о́вы апо́столы, о́вы проро́ки, о́вы же благове́стники, о́вы па́стыри и учи́тели, и́хже сло́вом про́поведи, Тебе́ Самому́ де́йствующему вся́ во все́х, мно́зи соверши́шася святи́и в ко́емждо ро́де и ро́де, разли́чными благоде́тельми благоугоди́вшии Тебе́, и к Тебе́, на́м о́браз до́брых по́двигов свои́х оста́вивше, в ра́дости преше́дший, гото́ви, в не́мже са́ми искуше́ни бы́ша, и на́м напа́ствуемым помога́ти. Си́х святы́х все́х и свята́го проро́ка Заха́рию и пра́ведную Елисаве́ту воспомина́я и и́х богоуго́дное похваля́я житие́, Тебе́ Сама́го, в ни́х де́йствовавшаго, восхваля́ю, и о́нех благотворе́ния Твоя́ дарова́ния бы́ти ве́руя, приле́жно молю́ Тя́, Свя́те святы́х, да́ждь ми́ гре́шному после́довати и́х уче́нию, житию́, любви́, ве́ре, долготерпе́нию, и и́х моли́твенною по́мощию, па́че же Твое́ю вседе́йствующею благода́тию, небе́сныя с ни́ми сподо́битися сла́вы, хва́ляще Пресвято́е и́мя Твое́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.

Молитва вторая пророку Захарии и праведной Елисавете, родителям Иоанна Предтечи

О, преблаже́ннии уго́дницы Бо́жии, вси́ святи́и, предстоя́щии Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы и наслажда́ющиися неизрече́ннаго блаже́нства! Се́ ны́не, в де́нь о́бщаго ва́шего торжества́, ми́лостивно при́зрите на на́с, ме́ньших бра́тий ва́ших, принося́щих ва́м сие́ хвале́бное пе́ние, и хода́тайством ва́шим прося́щих ми́лости и отпуще́ния грехо́в у Преблага́го Го́спода; ве́мы бо, вои́стину ве́мы, я́ко вся́, ели́ка восхо́щете, испроси́ти у Него́ мо́жете. Те́мже у́бо смире́нно мо́лимся ва́м, и свято́му проро́ку Заха́рии и пра́ведней Елисаве́те, моли́те Ми́лостиваго Влады́ку, да пода́ст на́м ду́х ва́шея ре́вности к хране́нию святы́х Его́ за́поведей, я́ко, да те́кше по стопа́м ва́шим, возмо́жем земно́е по́прище в доброде́тельном житии́ без поро́ка прейти́, и в покая́нии дости́гнути пресла́вных селе́ний ра́йских, и та́мо ку́пно с ва́ми прославля́ти Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь!

Молитва третья пророку Захарии и праведной Елисавете, родителям Иоанна Предтечи

К ва́м, о, святи́и вси́ и святы́й проро́че Заха́рия и пра́ведная Елисаве́та, я́ко путево́дным светильникам, дея́ньми свои́ми осветившим пу́ть небе́снаго восхо́да, а́з многогре́шный смире́нно коле́на се́рдца моего́ преклоня́ю и из глубины́ души́ взыва́ю: умоли́те о мне́ Человеколю́бца Бо́га, да не попу́стит ми́ еще́ блужда́ти по распу́тиям греха́, но да просвети́т мо́й у́м и се́рдце све́том благода́ти Своея́, я́ко да то́ю озаряем и подкрепляем, возмогу́ про́чее вре́мя земна́го жития́ пра́вою стезе́ю непреткнове́нно преити́ и хода́тайством ва́шим к Преблаго́му Го́споду сподо́блюся, поне́ вма́ле прича́стник бы́ти духо́вныя ва́шея трапе́зы в небе́сном черто́зе Царя́ сла́вы. Ему́же со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м, Благи́м и Животворя́щим Ду́хом бу́ди сла́ва, че́сть и поклоне́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва четвертая пророку Захарии и праведной Елисавете, родителям Иоанна Предтечи

О, святи́и уго́дницы Бо́жии, проро́че Заха́рие и пра́ведная Елисаве́то! По́двигом до́брым подвиза́вшася на земли́, восприя́ли еста́ на Небесе́х вене́ц пра́вды, его́ же угото́вал есть Госпо́дь всем лю́бящим Его́. Те́мже взира́юще на святы́й ваш о́браз, ра́дуемся о пресла́внем сконча́нии жи́тельства ва́шего и чтим святу́ю па́мять ва́шу. Вы же, предстоя́ Престо́лу Бо́жию, прими́те моле́ния на́ша и ко Всеми́лостивому Бо́гу принеси́те, о е́же прости́ти нам вся́кое прегреше́ние и по́мощи нам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским, да изба́вльшеся от скорбе́й, боле́зней, бед и напа́стей и вся́каго зла, благоче́стно и пра́ведно поживе́м в ны́нешнем ве́це и сподо́бимся предста́тельством ва́шим, а́ще и недосто́йни есмы́, ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Еди́наго во святы́х Свои́х сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист святым и праведным пророку Захарии и Елисавете

Кондак 1

Избраннии от рода Ааронова, рождшии Иоанна богохвальнаго, Предтечею и Крестителем Господним предуготованным быти, святии и праведнии Захарие и Елисавето! Яко имущии дерзновение ко Господу, предстательством вашим от всяких нас бед свободите, взывающих вам: Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии воистину явистеся, святии Захарие и Елисавето, от юности вашея всеми добродетельми украшении и непорочно житие свое вкупе пожившии, ему же чудящеся, зовем вам гласы хвалебными сице: Радуйтеся, рода Аронова славное прозябение. Радуйтеся, благочестивых родителей светлое украшение. Радуйтеся, душевныя и телесныя чистоты рачителие. Радуйтеся, заповедей Божиих ревностнии хранителие. Радуйтеся, супрузи праведнии, Богом предъизбраннии. Радуйтеся, на трапезу небесную Господом призваннии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 2

Видев Отец Небесный с высоты славы Своея, яко житие ваше, святии и праведнии Захарие и Елисавето, благочестиво и свято бысть, благослови от отрасли вашея святыя произрасти честному и славному плоду - Иоанну, во еже быти ему пророком, Предтечею и Крестителем Сыну Своему возлюбленному Иисусу Христу, Ему же хвалу воздаем: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом Божественным свыше направленный Архангел Гавриил предсташе тебе, иерее Захарие, вшедшему покадити во святилище и служащему по чину чреды своея. Зрящи же вестника небеснаго, одесную алтаря кадильнаго стоящаго, страх велий объяше тя, обаче посланник Божий рече ти: "Не бойся, Захарие". Мы же, милостию Божиею к семейству твоему умиленные, вопием: Радуйтеся, целомудреннаго жития крепкое охранение. Радуйтеся, грехов и страстей непреложное одоление. Радуйтеся, благодатию Божиею щедро осененнии. Радуйтеся, зрящие на небе тайны сокровенныя. Радуйтеся, яко ангели бесплотнии, на земли пожившии. Радуйтеся, чистоту телесную в житии своем сохранившии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 3

Сила неизреченная милосердия Божия на вас, святии, открыся, ибо видя праведность хождения вашего пред лицем Божиим, посла вам Господь велие утешение в старости, да поете Ему верно: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй повеление от Господа утешити тя, святе Захарие, возвести ти ангел Божий, яко молитва твоя благоприятна есть Богу и внимая ей, милость ти дарует Бог: благословляше бо супружницу твою Елисавету, узы неплодства ея разрешая, да родит сына, соименнаго благодати Иоанна. Тем же приимите от нас песнь сию: Радуйтеся, житием своим Богу угодившии. Радуйтеся, свято пред Ним неизменно ходившии. Радуйтеся, яко в молитвах своих ко Творцу возвышалися есте. Радуйтеся, яко словом Господним всегда утешалися есте. Радуйтеся, вся надежды своя на Творца возлагавшии. Радуйтеся, в своих добрых делах утомления не знавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 4

Бурею мирскаго жития не одоленный, сын ваш, святии Захарие и Елисавето, велик пред Господем будет, не токмо телом, но и духом, рече Ангел Господень, ибо своим рождеством той принесет в мир велию радость, яко мнози возрадуются рождению его, восхваляя Творца: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще дивныя глаголы о сыне своем, яко той велиим пророком и постником наречется, и еще от чрева матери своея исполнится Духа Свята и мнози от сыновей Израильских его ради обратятся ко истинному Богу, ибо надлежит ему быти Предтечею Христовым в духе и силе пророка Илии и приуготовити народы ко принятию Спасителя, зело поражен и удивлен бысть Захария, не решаяся реченному Ангелом веровати. Мы же, словесам ангельским внимая, вопием вам сице: Радуйтеся, стяжавшии милость Творца превеликую. Радуйтеся, языкам принесшии радость великую. Радуйтеся, седины свои славою покрывшии. Радуйтеся, наград на небе себя не лишившии. Радуйтеся, милосердному Господу во всем уподоблявшиеся. Радуйтеся, Триединому Богу всегда поклонявшиеся. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 5

Бога точию бояйся, рече ангел Господень Захарии: Аз есмь Гавриил, предстояй пред Богом и посланный благовестити тебе все сие, обаче за то, что ты не уверовал еси словесам моим, будеши немым и не промолвиши ни единаго слова дондеже всему реченному мною надлежит исполнитися по воле великаго Бога, Коему славу пою: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше людие бывшии в церкви Господней, умедлившу Захария во алтари, зело дивляхуся сему, изшедшу же ему к ним и не могущу глаголати, но токмо помавающу, разумеша вси, яко бысть ему видение во алтари. Мы же, прославляя дивнаго в чудесех Своих Господа, глаголем вам сице: Радуйтеся, яко сила Божия на вас совершися. Радуйтеся, яко воля Божия непреложно на вас сотворися. Радуйтеся, яко милость Творца с преизбытком на вас излияся. Радуйтеся, яко радость велия вам щедро Творцем даровася. Радуйтеся, яко вы возвеличены быша дланию святою. Радуйтеся, яко вы всем пример подаете собою. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 6

Словес Господних, ангелом возвещенных, сбытие видяще, возрадовася зело Елисавета, ибо зачне сына своего и таяшеся месяц пять, глаголющи: яко тако сотвори мне Господь во дни, в няже призре отъяти поношение мое в человецех, да пою Ему хвалу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия обильно благодать Божия в Елисавете святей, егда исполнися Духа Свята и возопи гласом велиим Деве Марии: "Благословенна Ты в женах и благословен плод чрева Твоего! И откуду мне сие, яко прииде Мати Господа моего ко мне!". Чадо же ее взыграся во чреве радощами пришествию Матери Божией. Да и на нас сниде благодать Святаго Духа, вопиющих радощами сице: Радуйтеся, Духом Святым позлащеннии. Радуйтеся, благодатию щедро Творцем осененнии. Радуйтеся, чадо великое свято зачавшии. Радуйтеся, радость отцовства и материнства от Бога познавшии. Радуйтеся, Матери Божией сродницы всечестнии. Радуйтеся, воплотившагося Сына Божия раби преблагии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 7

Хотящу людем возвестити от ангела пронареченное имя сына своего Иоанна, святе Захарие, по рождестве его написа е и абие отверзошася язык и уста твоя, и глаголаше паки, благословя Бога и поя Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новую подаяй благодать тебе Господь, праведне Захарие, Духом Святым насыти тя, воеже пророчествовати ти, глаголя: "Благословен Господь Бог Израилев, яко посети и сотвори избавление людем Своим и воздвиже рог спасения нам, в дому Давида отрока Своего, якоже глагола усты святых сущих от века пророк Его и ты, отроча, пророк Вышняго наречешися, предъидеши бо пред лицем Господним, уготовати пути Его". Мы же, пророчеству твоему внимая, чрез вас, праведницы Божии, восхваляем Господа, воспевая вам похвалы сии: Радуйтеся, отроча святое в мир родившии. Радуйтеся, рождеством сим радость миру возвестившии. Радуйтеся, восхвалившии Бога безмерно. Радуйтеся, служившии Господу верно. Радуйтеся, вся Законы Его исполнявшии. Радуйтеся, себя в чистоте сохранявшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 8

Странное чудо бысть окрест живущим людем, егда слышаху о преславнем и чуднем рождестве чада вашего, святии и праведнии Захарие и Елисавето, и со удивлением глаголаху в себе: "Что убо отроча сие будет?". Мы же, преславному рождеству Предтечи и Крестителя Господня радующеся, Господу взываем: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси смущением велиим исполнен, пророче Божий Захарие, зря Пресвятую Деву Марию с Богомладенцем ко храму пришедшую и на месте нечистых жен пред дверьми храма ставшую, очищения законнаго просити хотящую. Ведуще бо Ю во Святая Святых тобою, по внушению Божию, введенную и тамо воспитанную и духом уразумев, яко сия Матерь есть Дева Чистая и по рождестве, постави Ю сего ради на месте девиц, идеже женам имущим мужа стояти не подобаше. Мы же, восхваляя с тобою Деву Чистую, с любовию и умилением вопием: Радуйтеся, Матери Божией славу воздавшии. Радуйтеся, купно со всеми Ея восхвалявшии. Радуйтеся, Бога пришествие в мир ожидавшии. Радуйтеся, чистою молитвою Творца ублажавшии. Радуйтеся, Ликом Младенца Христа услажденнии. Радуйтеся, в Царствие Божие Им возведеннии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 9

Вси Ангели и святых лики радовахуся радостию велиею, егда ты, святе Захарие, на руце свои праведнии, умилися сердцем и со страхом Божиим, приял еси Богомладенца, и яко Творцу и Богу, возвал еси Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не довлеет к достойному прославлению дивнаго жития вашего, святии и праведнии Захарие и Елисавето, несть бо возможно исповести и исчести вся моления и пощения ваша, вся слезы и воздыхания ваша яже к Богу. Приимите от нас, любовию к вам подвизаемых, малыя похвалы сия: Радуйтеся, Духа Святаго сосуди от века избраннии. Радуйтеся, руце своя простираху к Творцу в уповании. Радуйтеся, Пресвятыя Троицы угодницы вернии. Радуйтеся, к Богу дорогу нашедшии в тернии. Радуйтеся, трудами своими спасение стяжавшии. Радуйтеся, на Господа токмо во всем уповавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 10

Спасения чаду своему хотяще, поят мати чадо свое и бежаху с ним в горы от злочестиваго детоубийцы Ирода, той бо посла в Вифлеем воинов, да избиют вся младенцы, приказа умертвити и чадо ваше, блаженнии Захарие и Елисавето. Мы же, Господу, хранящему избранныя Своя от руки нечестиваго, с любовию глаголем: Аллилуиа.

Икос 10

Стеною заступления от настигавших убийц бысть тебе Господь, праведная Елисавето, егда по молению твоему: "Гора Божия, приими мать с сыном!", повеле горе каменней тотчас расступитися и заключити тебе с чадом в себе. Спасению вашему со слезами радуяся, вопием вам сице: Радуйтеся, Господом на всех путях хранимии. Радуйтеся, рукою Божиею по жизни сей водимии. Радуйтеся, любовь к Творцу в себе носившии. Радуйтеся, нетленный плод в раю вкусившии. Радуйтеся, за правду Божию пострадавшии. Радуйтеся, быти с Богом возжелавшии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 11

Пение молебное Господу Богу приносил еси, святый и праведный Захарие, егда воини зверонравнаго Ирода приидоша к тебе с повелением отдати им сына твоего. Ты же отвечал еси им: "Аз служу ныне Господу Богу Израилеву и не вем идеже есть сын мой!", укрепляющему тебя Богу вопияй: Аллилуиа.

Икос 11

Света небеснаго исполнися храм Господень, праведне Захарие, егда вопрошающим тя воином рекл еси: "Тело мое убиете, душу же мою восприимет Господь!" Бывшу же тебе убиту между церковию и алтарем, якоже повеле Ирод, пролиявшаяся кровь твоя святая сгустися на мраморе и отверде во свидетельство и вечное осуждение Иродово. Мы же, мученическую кончину твою прославляя, воспеваем гласами хвалебными: Радуйтеся, души Творцу посвятившии. Радуйтеся, в святости их сохранившии. Радуйтеся, славою небесною от Бога венчаннии. Радуйтеся, в радость Господа своего войти призваннии. Радуйтеся, яко пищу нетленную ныне вкушаете. Радуйтеся, яко Бога за нас присно вы умоляете.

Кондак 12

Божественная благодать явися на тебе, праведная Елисавето, и неизреченное чудо дивно открыся, егда бо в горе, укрывшей тя со чадом, Божиим повелением устроися пещера, открыся источник водный и над пещерою финикс произрасте, подавая плоды своя во изобилии. Таковому благоволению Божиему радуяся, ты пела еси Ему с чадом своим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще радостную песнь хвалы и благодарения Господу, по истечении сорока дний по убиении праведнаго Захарии, душу свою предаде Творцу своему святая Елисавета и с супругом своим на небеси соединися. Прославляя праведное житие ваше, святии Захарие и Елисавето, усердно молим вас услышати хвалебное пение наше: Радуйтеся, яко в вере святей вы есте утверждение. Радуйтеся, яко наше от бед вы есте ограждение. Радуйтеся, яко нас от скорбей присно вы защищаете. Радуйтеся, яко страсти телесныя в нас укрощаете. Радуйтеся, благочестивым супругом вы есте покровителие мудрии. Радуйтеся, чадом нашим вы есте воспитателие добрии. Радуйтеся, святии и праведнии Захарие и Елисавето, добрый плод для людей возрастившии.

Кондак 13

О, святии и праведнии Захарие и Елисавето! Молим вас со усердием и любовию: испросите нам у Господа нашего в жизни сей в вере и добродетелех утверждение, от скорбей и напастей избавление, прегрешений наших прощение, да сподобимся и мы Царствие Небесное наследовати и вечно воспевати Богу: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.

Сей кондак читается трижды. Затем икос 1 и кондак 1.

Молитва

О, велиции Христовы праведницы, святии Захарие и Елисавето! К вам прибегаем и вам молимся с великим упованием: принесите за нас грешных святыя молитвы ваша ко Господу да пошлет вся благопотребная душам и телесем нашим, веру праву, любовь нелицемерну, в добрых делех преуспеяние, душам и телесем здравие и вечное спасение. Не презрите молитв наших, со умилением вам возносимых, но будите нам предстателие ко Господу да сподобимся помощию вашею спасение вечное получити, Царствие Небесное унаследовати и вкупе с вами и всеми святыми славословити неизреченное человеколюбие Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице покланяемаго Бога, во веки веков. Аминь.

История прославленной супружеской четы Захарии и Елизаветы началась почти так же, как история Иоакима и Анны, с бездетности, бремя которой в данном случае оказалось еще тяжелее, потому что Захария, в качестве ветхозаветного священника, должен был являть своим прихожанам - набожным гражданам - пример неукоснительного исполнения заповедей Божиих, едва ли не главной из которых считалась обязанность продолжать свой род.

Благородство Захарии выше всяких человеческих похвал. Он подобно Иоакиму, отцу Богоотроковицы Марии, не пожелал ни оставить своей бесплодной супруги, ни развестись с ней, хотя на то у него были все права. Супружеская любовь восторжествовала над долгом законности.

Само же повествование начинается с рассказа о том, как Захария, совершая очередную службу в храме, зашел в святилище для каждения. Отделенный от молящихся завесой и невидимый для них, он вдруг увидел перед собой ангела Господня - архангела Гавриила. Свою речь к Захарии Гавриил начинает с того же предупредительного "не бойся!", которым всего через несколько месяцев он же начнет свое обращение к Деве Марии. "Не бойся, Захария, ибо услышана молитва твоя, и жена Елизавета родит тебе сына, и наречешь ему имя: Иоанн", - так сказал ангел изумленному священнику.

Если бы на месте Захарии был простой, не причастный к церковным преданиям и таинствам человек, то его недоверчивость, осторожность, осмотрительность были бы оправданы. Но ведь он-то был священником, призванным являть особую восприимчивость к самой возможности родить ребенка в преклонном возрасте: в конце концов, Авраам и Сара были старше Захарии и Елизаветы, но чудо рождения у них Исаака они восприняли с благоговением и благодарностью, не позволив себе даже усомниться в том, что у Бога все возможно!

В том мире "обыкновенного чуда", каким является вся новозаветная история, сомнения священника наказуемы. Понес за него наказание и Захария: поставив под сомнение благую весть Гавриила, он был немедленно поражен немотой. Впрочем, замкнув уста отцу, Бог отверз чрево матери, которая вскоре зачала и в положенный срок родила младенца. Вопреки настояниям родственников, желавших назвать его по имени отца Захарией, Елизавета потребовала дать ему другое имя - Иоанн. То же мнение выразил и сам Захария, который по причине своей немоты написал именно это имя на табличке. И как только его рука запечатлела предсказанное ангелом имя, священник сразу же обрел дар речи и начал вдохновенно пророчествовать об избавлении и спасении верных: было очевидно, что, одарив благодатью его самого, Бог не оставит своим заступничеством весь народ. История, которая началась драматически, обрела счастливый конец.

Здесь, еще до Христа, мы видим осуществление евангельского закона: "тяготы друг друга носите", - который, по сути, и должен стать "основным законом" семейной жизни. В самом деле: Захария и Елизавета, как это и подобает настоящим супругам, поддерживали друг друга в треволнениях жизни. Они, как об этом можно судить по рассказу, действительно составляли единое целое, единое тело, единый организм, обе "части" которого поистине восполняют, дополняют взаимные недостатки: когда сомнение грозит одному из супругов гибелью, то спасением и для него, и для всей пары в целом становится вера другого.

В итоге нам был явлен пример супружеской взаимопомощи и единомыслия, которое выразилось без слов, одной только интуицией: независимо один от другого муж и жена, пренебрегая пожеланиями родственников, выбирают для новорожденного одно и то же имя. Именно это единомыслие, которое было вдохновлено любовью, согласием и совместным терпением скорбей, возвратило супругам покой и счастье. Брачная любовь - свидетельствуют нам они - это, помимо прочего, еще и умение общаться без слов: "сердце сердцу весть подает" даже тогда, когда весть эту не выразить словами.

Недолго радовались праведные родители своему долгожданному сыну. Месяцев шесть спустя в Вифлееме родился Господь Иисус Христос. Царь Ирод, узнав об этом, испугался, что потеряет свой престол, и приказал умертвить всех младенцев в Вифлееме и его окрестностях. Праведный Иосиф с Девой Марией и Младенцем Христом бежали в Египет, а праведная Елизавета, спасая Иоанна, убежала в пустыню около Мертвого моря. Царь Ирод, в поисках Иоанна, послал воинов в храм выведать от Захарии, где скрывается Елизавета. Когда Захария отказался открыть им ее местонахождение, воины убили его между храмом и жертвенником. По преданию, пролившаяся кровь его затвердела на мраморном полу и в течение многих лет напоминала богомольцам о злодействе Ирода. Праведная Елизавета скончалась через 40 дней после кончины мужа, а младенец, хранимый Господом остался жить в пустыне до того самого дня, когда явился перед израильским народом.

О, святые угодники Божии пророче Захария и праведная Елисавета, подвигом добрым подвизались на земли, восприяли еси на небесех венец правды, егоже уготовал еси Господь всем любящим Его; темже взирающе на святую икону вашу, радуемся о преславнем скончании жительства вашего и чтем святую память вашу. Вы же, предстоя Престолу Божию, приимите моления наша и ко Всемилостивому Богу принесити, о еже простити нам всякое прегрешение и помощи нам стати противу кознем диавольским, да избавльшеся от скорбей, болезней, бед и напастей и всякаго зла, благочестно и праведно поживем в нынешнем веце и сподобимся предстательством вашим, аще и недостойни есмы, видети благая на земли живых, славяще Единаго во святых Своих славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и во веки веков. Аминь.

Святой пророк Захария и святая праведная Елиcавета были родителями святого Пророка, Предтечи и Крестителя Господня Иоанна. Они происходили из рода Ааронова: святой Захария, сын Варахии, был священником в Иерусалимском Храме, а святая Елиcавета была сестрой святой Анны, матери Пресвятой Богородицы.


Святой Захария

Праведные супруги, «поступая по всем заповедям Господним беспорочно» (Лк. 1, 5–25), страдали неплодием, что считалось в ветхозаветные времена великим наказанием Божиим. Однажды во время служения в храме святой Захария получил весть от Ангела, что его престарелая жена родит ему сына, который «будет велик пред Господом» (Лк. 1, 15) и «предъидет пред Ним в духе и силе Илии» (Лк. 1, 17). Захария усомнился в возможности исполнения этого предсказания и был за маловерие наказан немотой.


Cвятая праведная Елиcавета

Когда у праведной Елисаветы родился сын, она по внушению Святого Духа объявила, что назовет младенца Иоанном, хотя раньше в их роду такое имя никому не давали. Спросили праведного Захарию, и он также написал на дощечке имя Иоанн. Тотчас к нему возвратился дар речи, и он, исполнившись Святого Духа, стал пророчествовать о своем сыне как Предтече Господа.

Когда нечестивый царь Ирод услышал от волхвов о родившемся Мессии, он решил избить в Вифлееме и его окрестностях всех младенцев в возрасте до 2-х лет, надеясь, что в их числе будет и родившийся Мессия. Ирод хорошо знал о необычном рождении пророка Иоанна и хотел убить его, опасаясь, что он и есть Царь Иудейский. Но праведная Елисавета укрылась вместе с младенцем в горах.


Убийцы повсюду искали Иоанна. Праведная Елисавета, увидев преследователей, со слезами стала молить Бога о спасении, и тотчас расступившаяся гора укрыла ее вместе с младенцем от погони. В эти бедственные дни святой Захария исполнял свою чреду служения в Иерусалимском храме. Воины, посланные Иродом, тщетно пытались узнать у него, где находится его сын. Тогда, по повелению Ирода, они убили святого пророка, заколов его между жертвенником и алтарем (Мф. 23, 35).

Праведная Елисавета скончалась через 40 дней после своего супруга, а святой Иоанн, хранимый Господом, пребывал в пустыне до дня своего явления израильскому народу.


Тропарь пророку Захарии, глас 4

С вяще́нства оде́ждею обложе́н, прему́дре,/ по зако́ну Бо́жию всесожже́ния прия́тна священноле́пно приноси́л еси́, Заха́рие,/ и был еси́ свети́льник и зри́тель та́йных,/ зна́мения в тебе́ благода́ти нося́ я́вственно, всему́дре,/ и, мече́м убие́н быв в хра́ме Бо́жии,/ Христо́в проро́че, с Предте́чею моли́// спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак пророку Захарии, глас 3

П роро́к днесь и свяще́нник Вы́шняго,/ Заха́рия предложи́, Предте́чев роди́тель,/ трапе́зу своея́ па́мяти,/ ве́рныя пита́я, питие́ бо пра́вды всем раствори́в,/ сего́ ра́ди скончава́ется,// я́ко боже́ственный таи́нник Бо́жия благода́ти.


18 Сентября 2018

18 сентября 2014
18 сентября - день памяти святого пророка Захарии и святой праведной Елисаветы

Святой пророк Захария и праведная Елисавета почитаются Церковью, в первую очередь, как родители святого Иоанна Предтечи. Однако, события их жизни важны для нас не только в связи с обстоятельствами рождения и первых лет жизни величайшего из пророков. Их духовный опыт, даже сомнения и ошибки, могут многое открыть для каждого человека.

Святой Захария был священником в Иерусалимском храме и, как все ветхозаветные священники, был потомком Аарона, брата пророка Моисея. Его жена, праведная Елисавета, также происходившая из рода Аарона, была сестрой праведной Анны, матери Пресвятой Богородицы. По свидетельству Евангелия, «оба они были праведны пред Богом, поступая по всем заповедям и уставам Господним беспорочно» (Лк. 1, 6) .

У Захарии и Елисаветы, тем не менее, не было детей, что в те времена считалось наказанием Божиим. Многолетняя скорбь праведных супругов, однако, должна была обратиться в величайшую «радость и веселие» не только для Захарии и Елисаветы, но и для многих людей, которые возрадуются о чудесном рождении их сына (Лк. 1, 14) .

Однажды Захария «в порядке своей чреды служил пред Богом, по жребию, как обыкновенно было у священников, досталось ему войти в храм Господень для каждения» (Лк.1,8) . Во времена перед рождением Спасителя всё ветхозаветное священство делилось на 24 части, «чреды», каждая из которых служила в Иерусалимском храме в определенное время богослужебного года. Кому именно из священников определенной чреды предстояло служить в тот или иной день определялось жребием. Захария принадлежал к «Авиевой чреде» и в тот день жребий пал на него.

Для современного человека каждение священником в храме - дело вполне обычное. Сейчас священники совершают его практически на каждой службе, т.е., как минимум, несколько раз в неделю, иногда даже и несколько раз в день. Во времена Спасителя всё было совершенно иначе. По ветхозаветным установлениям существовал только один храм Господень в Иерусалиме. Воскурения фимиама, по установлению Самого Господа, совершалось каждый день в Святая Святых, наиболее священном месте ветхозаветного. Священников же, по подсчетам историков, в те времена было около 8 тысяч. Путем несложных вычислений получается, что в среднем священнику доводилось совершить обряд воскурения фимиама в храме раз в 20-25 лет, т.е. 1-2 раза в жизни. А могло и вовсе не довестись: порядок служения определялся жребием, а он мог просто ни разу не выпасть.

Каждение в храме, таким образом, было чрезвычайным событием в жизни ветхозаветного священника того времени, тем более, для Захарии, который был уже в преклонных годах и вряд ли мог рассчитывать, что жребий выпадет на него еще один раз. Поэтому не случайно, что Бог открыл Свою волю Захарии именно в храме и именно в этот день. Храм - место особенного присутствия Божия, именно туда мы должны спешить, чтобы Господь сотворил с нами чудо, в первую очередь, чудо преображения нашей жизни в радостное служение Богу и людям.

И вот, в тот важный момент, когда Захария один предстоял перед Господом (по ветхозаветным обрядам, другие молящиеся в тот момент должны были стоять не в самом храме, а в притворе), к нему явился архангел Гавриил и сказал ему: «...не бойся, Захария, ибо услышана молитва твоя, и жена твоя Елисавета родит тебе сына, и наречешь ему имя: Иоанн» (Лк. 1, 13) . Судя по дальнейшим действиям Захарии, он уже давно отчаялся иметь детей, соответственно не мог молиться о рождении сына. Что же тогда означают слова архангела: «услышана молитва твоя?»

Дело в том, что священник, совершая каждение в храме, должен был молиться за народ: воскуряемый фимиам, понимающийся к небу, и символизирует молитвы верующих к Всевышнему Богу. Этот обряд не потерял своего значения и в новозаветной Церкви: во время привычного для нас каждения храма священник так же, как тогда Захария, предстоит перед Богом за весь церковный народ.

Как раз молитвы Захарии за еврейский народ и были услышаны тогда Богом - обещанный ему сын должен будет сыграть важную роль в деле спасения не только иудеев, но и всего человечества: он «многих из сынов Израилевых обратит к Господу Богу их... дабы представить Господу народ приготовленный» к приходу Мессии (Лк. 1, 16-17) . Захария, однако не поверил словам Ангела. Он стал возражать: «по чему я узнаю это? ибо я стар, и жена моя в летах преклонных» (Лк. 1, 18) .

Кажется странным, почему человек праведной жизни вдруг не поверил явному чуду. Кроме того, он должен был вспомнить библейские истории чудесного рождения детей от престарелых, бездетных родителей: праотца Исаака (Быт, 17, 15-21 ; 18, 9-15 ; 21, 1-7) и пророка Самуила (1 Цар. 1, 1-20) . На самом деле, мы просто ожидаем от библейских героев какого-то особо благочестивого поведения, между тем, они были такие же люди, как мы, и иногда согрешали таким же, как и мы, неверием. И в данном случае Захария остался в плену заблуждения, свойственного и современным верующим. Зачастую мы думаем, что события из жизни святых прежних времен, с которыми случались великие чудеса и откровения, относятся лишь к глубокой древности, а сейчас и, тем более, с нами ничего подобного произойти не может. Однако, Промысл Божий о человеке всегда остается одним и тем же: во все времена Господь готов чудесно помочь верующим в Него. И только наше маловерие препятствует Ему открыться и в нашей жизни.

За недоверие Богу Захария был поражен глухотой и немотой. Такое наказание, с одной стороны, было справедливым: как ослушник он лишился слуха, а как противоречащий - речи. Но важнее, наверное, что самому Захарии в тот момент нужно было в тишине и безмолвии осмыслить случившееся, чтобы потом пророчески возвестить волю Божию народу. Мы, увы, подвержены шумной суете и пустословию, поэтому и не слышим голос Бога. Когда-то нужно остановиться, помолчать и слушать слово Божие, а не людские сплетни.

Как и было обещано через архангела Гавриила, праведная Елисавета зачала сына. Пять месяцев она таилась от людей. Это понятно, человек, получивший дар от Бога будет относиться к нему трепетно и осторожно, тем более, не будет хвастать им прежде времени. Когда Елисавета была на шестом месяце беременности, к ней пришла ее родственница, Пречистая Дева Мария, только что получившая от архангела Гавриила благую весть о рождении от Нее Спасителя человеческого рода. Едва Богородица вошла в дом Захарии, младенец во чреве Елисаветы «взыграл», т.е. начал радостно биться, почувствовав приход своего Господа и Мессии. Так Иоанн Предтеча начал свое пророческое служение еще в утробе матери. И сама Елисавета, исполнившись Святого Духа, произнесла приветственную речь-пророчество, где назвала Марию «Матерью Господа» и прославила Ее веру в обещанное чудесное рождение Сына (Лк. 1, 41-45) . Слова из этого приветствия: «благословенна Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего!» (Лк. 1, 42) , - до сих пор повторяются в одной из самых важных и часто произносимых молитв «Богородице, Дево, радуйся!».

После того как у Захарии и Елисаветы родился сын, на 8-й день после рождения младенца в их доме собрались родственники и соседи, чтобы обрезать младенца и дать ему имя. Все предлагали назвать ребенка в честь отца Захарией. Елисавета неожиданно для всех сказала, что имя его должно быть Иоанн. Собравшиеся очень удивились этим словам, ведь в ее родстве не было никого, кто назывался бы этим именем, а тогда было принято называть детей в честь предков или родственников. Тогда спросили праведного Захарию, и он также написал на дощечке имя Иоанн. Тотчас к Захарии возвратился дар речи, и он, исполнившись Святого Духа, благословил Бога и произнес удивительное по поэтической силе пророчество (Лк. 1, 67-79) , в котором возвестил о грядущем вскоре обещанном Спасителе и о роли в этом событии своего новорожденного сына («И ты, младенец, наречешься пророком Всевышнего, ибо предъидешь пред лицем Господа приготовить пути Ему» (Лк 1, 76) .

Свое пророческое служение, как и большинство ветхозаветных пророков, Захария закончил мученической смертью. По церковному преданию, отец Иоанна Предтечи и был тем «Захарией, сыном Варахиином», убитым «между храмом и жертвенником», о котором говорит Спаситель как о последнем праведнике, кровь которого придет на нечестивых фарисеев (Мф. 23, 35) . Ирод, уже погубивший Вифлеемских младенцев, узнав о чудесном рождении Иоанна Предтечи, решил убить и его, опасаясь, что этот ребенок и есть тот Царь Иудейский, о котором возвестили волхвы. Праведная Елисавета, однако, укрылась вместе с сыном в горах. Убийцы повсюду тщетно искали Иоанна. Тогда они прямо в храме Божием схватили Захарию и пытались узнать, где скрываются его жена и сын. Не получив ответа, они убили святого пророка. Праведная Елисавета, по преданию, скончалась через 40 дней после своего супруга, а святой Иоанн, хранимый Господом, пребывал в пустыне до дня своего явления израильскому народу.